Meestal zijn beginnende marketeers van plan om een advertentiecampagne op verschillende sociale netwerken te lanceren. Ervaren marketeers starten hun campagne op Facebook. Internetmarketeers onderzoeken daarentegen alle sociale mediaplatforms en voeren succesvolle sociale mediacampagnes uit op de platforms die het meest geschikt zijn voor hun bedrijf. Laten we eerlijk zijn, sociale-mediamarketing is een veelzijdige, kosteneffectieve en krachtige tool voor marketeers en eigenaren van kleine bedrijven. Het helpt u uw doelgroep te bereiken, verhoogt de verkoop, maakt uw merk herkenbaarder, verhoogt uw conversieratio, verhoogt het verkeer naar uw site en verbetert zelfs uw positie in de zoekmachine. Het is dus geen verrassing dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om sociale media op te nemen in hun marketingstrategieën. Volgens de voorspellingen van Statista zullen de investeringen in advertenties op sociale media in 2021 groeien tot $ 48 miljard. Best indrukwekkend, nietwaar? Of je nu een beginnende marketeer bent of een doorgewinterde meester in je vak, je moet erachter komen op welk platform je campagne voor sociale media draait. Adverteren kan immers duur zijn en om de beste resultaten te krijgen, moet je investeren in relevante advertenties op het juiste platform. Facebook en Instagram: wat hebben ze te bieden? Onder alle sociale netwerken zijn er twee platforms: Facebook en Instagram. Ze zijn het meest interactief en kunnen u daarom een uitstekende ROI opleveren. Facebook, zoals je waarschijnlijk al hebt opgemerkt, is echt een enorm hulpmiddel. Sterker nog, meer dan alleen “enorm”. Sinds de lancering in 2004 is Facebook zo sterk gegroeid dat het gemiddelde aantal dagelijkse gebruikers 1,47 miljard bedraagt. Hoewel de oorspronkelijke missie was om mensen te helpen contact te houden met hun vrienden en familieleden, helpt dit platform tegenwoordig ook bedrijven om leads aan te trekken via advertenties. Instagram is op zijn beurt een jonger platform. Instagram, opgericht in 2010, is een thuisbasis voor mensen die gepassioneerd zijn over en werken met afbeeldingen: artiesten, beroemdheden, informele tieners, designbedrijven en nog veel meer. Na de lancering werd dit platform onmiddellijk populair en in 2017 had het al 800 miljoen gebruikers over de hele wereld. Als gevolg hiervan besloot Facebook-oprichter Mark Zuckerberg, gezien de snelle groei en het succes van Instagram, om het platform in april 2012 te kopen. Het is nu duidelijk dat beide platforms geweldig zijn om te adverteren. Maar wat is de beste manier om een socialemediacampagne te starten – op een van deze bronnen of op twee tegelijk? Wist je dat Facebook meer dan 60 miljoen bedrijfspagina’s heeft? Hoewel veel gebruikers graag zakelijke pagina’s op FB lezen, bezoekt slechts 32% regelmatig de bronnen van commerciële bedrijven op Facebook, deelt inhoud, laat opmerkingen achter en stelt vragen. De situatie ziet er iets beter uit met Instagram. 70,7% van de Amerikaanse bedrijven gebruikt deze bron voor marketingdoeleinden. Velen hebben bedrijfsprofielen gemaakt op Instagram en adverteren regelmatig. Bovendien volgt 80% van de gebruikers de innovaties van bedrijfsprocessen op Instagram en zoals je al opmerkte, werkt 68% van hen vaak met verschillende merken. Dus, aangezien Instagram een grotere betrokkenheid bij het bedrijf heeft, betekent dit dan dat u meer weergaven en opmerkingen zult hebben wanneer u inhoud of advertenties op Instagram plaatst in plaats van op Facebook? Vreemd genoeg is dit niet het geval. Hoewel Facebook geen bijzonder sterk zakelijk publiek heeft, worden de video’s dagelijks door 8 miljard gebruikers bekeken. Aan de andere kant is de situatie vergelijkbaar met afbeeldingen op Instagram. Als zodanig is investeren in Facebook-videoadvertenties en Instagram-fotoadvertenties een goede keuze. Facebook vs Instagram: publiek en targeting Facebook is misschien niet het beste sociale mediaplatform in termen van klantinteracties met bedrijven, maar aangezien het een van de oudste platforms is met een ongelooflijke populariteit, is het enorme wereldwijde publiek echt indrukwekkend. Volgens onderzoek gebruiken mannen en vrouwen van alle leeftijdsgroepen Facebook. De meest actieve gebruikers zijn echter mannen van 25-34 jaar. Aan de andere kant is het aantal Instagram-bezoekers niet zo groot. Statistieken tonen aan dat vrouwen dit hulpmiddel op gelijke voet gebruiken met mannen, maar niet alle leeftijdsgroepen zijn even actief. Het lijkt erop dat het belangrijkste Instagram-publiek mannen en vrouwen tussen 18 en 34 jaar oud is. Dus als je doelgroep jonge vrouwen uit de generaties “Z” en “Y” is, moet je vooral op Instagram adverteren. Als je doelgroep jongeren is, heb je evenveel kans om hun aandacht op twee social media platforms tegelijk te krijgen. Wat de oudere generatie betreft, zijn de meer volwassen mensen niet zo actief op al deze platforms. Het is echter veel waarschijnlijker dat u hun aandacht op Facebook krijgt dan op Instagram. Facebook vs Instagram: het gemak van mobiele apps Is de mobiele versie van Facebook anders dan de browserversie op een pc? Niet echt. Het enige verschil zit in de lay-out van alle componenten en het algehele ontwerp (smartphones hebben immers een veel kleinere schermgrootte dan laptops en pc’s). U kunt echter wel controleren op activiteit en berichten lezen en opstellen op zowel mobiele apparaten als pc. Bovendien hebt u vanaf elk apparaat eenvoudig toegang tot de messenger. Facebook is dus perfect geoptimaliseerd voor pc’s, laptops en mobiele apparaten. Aan de andere kant heeft Instagram een grote fout in het gebrek aan voldoende ondersteuning voor pc’s. Dit creëert een aantal beperkingen voor gebruikers bij het inloggen via een webbrowser. Op Instagram kun je bijvoorbeeld niet gemakkelijk foto’s uploaden, bestaande berichten bewerken of je communicatiegeschiedenis bekijken. Het is voornamelijk gemaakt voor bezoekers die mobiele apparaten gebruiken om direct interessante momenten in het leven te delen. Dus wanneer u iets wilt adverteren, maakt het op Facebook niet uit welk apparaat u gebruikt en hoe u toegang tot het platform krijgt. Op Instagram moet je echter alles via de app doen. Onderzoek toont nu aan dat 95,1% van de actieve gebruikers zich aanmeldt bij Facebook via smartphones, 31,8% via laptops en pc’s en slechts 8,8% via tablets. Wat Instagram betreft, bijna niemand logt in op het platform via laptops en pc’s. De meeste gebruikers zitten hier via smartphones of tablets. Als u een sociale-mediacampagne op Facebook wilt voeren, moet u uw inhoud aanpassen voor gebruik op mobiele apparaten. Wat Instagram betreft, is er niets anders over dan hoe alle berichten of advertenties mobiel te maken.
|
https://marketingbook.shop/ |
